Til Menu
Gud Har Noget At Sige
af Kenneth Copeland

Fårene lytter til [Hyrdens] stemme og lytter til den; og Han kalder sine egne får ved navn og leder dem.
Johannes 10:3.

Vær aldrig så bange for at begå en fejl, at du går glip af glæden ved at handle efter Herrens stemme. Stol i stedet på Helligåndens ledelse og lad Ham vise dig hvordan. Han vil begynde med at tale til dig om de små ting i dit liv, og efterhånden som du bliver vant til at høre og adlyde, vil Han tale til dig om vigtigere ting.

Sådan skete det med Gloria og mig. Da vi første gang accepterede Jesus som Herre, anede vi ikke, hvordan vi skulle høre Gud. Vores ånd var endnu ikke trænet til at skelne Han's ledelse. Men da Bibelen lovede, at vi kunne gøre det, begyndte vi i forventning at komme nærmere i vores bedetid og bibelstudietid med at høre Guds vejledning, og Han begyndte at give den.

Jeg vil aldrig glemme første gang, det skete for Gloria. Hun havde læst i Bibelen, og hun stoppede bare op i et par minutter for at se, om Gud ville sige noget til hende. Helt nede på indersiden af hende hørte hun Herren sige: Lyset er tændt i din bil.

Det faldt hende ikke ind, at Gud ville tale til hende om noget så trivielt, så hun strøg bare den tanke til side og blev ved med at lytte. Snart sagde Han det samme igen. Han blev ved med at gentage det, indtil hun endelig rejste sig og gik ud til bilen. Selvfølgelig var lyset tændt.

Hvorfor skulle Gud bøvle med noget så ubetydeligt som en billygte? Fordi Han har omsorg! Han vidste, at Gloria var alene hjemme den nat med to små børn, og hvis batteriet var løbet tør, ville hun have siddet fast der. Gud passede på hende, og Han fortalte hende lige præcis, hvad hun havde brug for at vide lige der.

Alligevel vidste Han på samme tid, at hun var en nybegynder, når det gjaldt at lytte til Han's stemme, så Han gav hende en instruktion, som hun kunne følge uden større risiko. Jeg mener, hvad hvis hun var gået derud og lyset ikke havde været tændt? Hvad hvis hun havde fejlet? Hun ville have følt sig tåbelig, men det ville ikke have skadet noget.

Hvis du vil stole på Ham, vil Helligånden gøre det samme for dig, som Han gjorde for Gloria og mig. Han vil tage dig med et skridt ad gangen på en måde, der vil hjælpe dig, ikke såre dig.

Den største fejl, du kan begå, er at være bange for at følge det indre vidnesbyrd, som er den første måde, hvorpå Gud leder alle sine børn (Rom 8:14). Så vær ikke bange. Tag dig tid til at lytte i dag. Forvent at høre i din ånd. Gud har noget at sige til dig.

Skriftlæsning:
1 Korintherbrev 2:6-16.
6. Dog, visdom taler vi blandt de fuldvoksne, men en visdom, der ikke stammer fra denne verden, ej heller fra denne verdens herskere, som mister deres magt.
1 Kor. 1:20. Jak. 3:15. FULDKOMMEN 1Kor. 13:10. TRO 1 Kor. 13:7.
7. Nej, vi taler Guds visdom, den hemmelige, skjulte, som Gud før verdensløbets begyndelse har forudbestemt for at føre os til herlighed.
Sl. 51:8. Matt. 13:11,35. Rom. 16:25. Ef. 3:4f.
8. Den har ingen af denne verdens herskere kendt; thi hvis de havde kendt den, ville de ikke have korsfæstet herlighedens Herre;
Matt. 11:25. Joh. 7:48. Ap.g. 3:15, 13:27. KRISTI NAVN 1Kor. 5:7.
9. men den er, som der står skrevet, »hvad intet øje har set og intet øre hørt, og hvad der ikke er opkommet i noget menneskes hjerte, hvad Gud har beredt for dem, der elsker Ham.
5Mos. 29:4. Es. 64:3. Jak. 1:12. FØRSTE KÆRLIGHEDSBUD 1Kor. 8:3. SKRIFTEN 1Kor. 9:10. ENDETIEN (1Kor. 2:9-10),3:11-15.
10. Thi os har Gud åbenbaret det ved Ånden; Ånden ransager jo alt, endog Guds dybder.
Dan. 2:22. Matt. 13:11, 16:17. HELLIGE ÅND (1Kor. 2:10-16), 3:16. ÅBENBARING 2Kor. 12:1.
11. Thi hvilket menneske ved, hvad der bor i mennesket, uden menneskets ånd, som er i ham?
Således kender heller ingen, hvad der bor i Gud, uden Guds Ånd.
Job 11:7. Ordsp. 20:27.
12. Men vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra. Gud, for at vi kan lære at kende, hvad Gud i sin nåde har skænket os;
Joh. 16:13. Rom. 8:15. KENDE (1Kor. 2:12-14), 3:20.
13. og derom taler vi ikke med ord, lærte af menneskelig visdom, men med ord,
lærte af Ånden, idet vi tolker åndelige ting for åndelige mennesker*.
* eller: med åndelige ord.
1Kor. 2:4. Joh. 14:26. ÅNDELIG (1Kor. 2:13-15), 3:1.
14. Men et kødelig* menneske tager ikke imod det, der stammer fra Guds Ånd; thi det er ham en dårskab,
og han kan ikke forstå det, thi det må bedømmes åndeligt.
*et menneske som bare er en sjæl , men ikke har Gud's Ånd. se: Judas br. 19
Johs. 3:3, 8:47, 14:17. Jak. 3:15.
15. Den åndelige derimod kan bedømme alt, men selv kan han ikke bedømmes af nogen.
Ordsp. 28:5. 1Tess. 5:21. 1Joh. 2:20.
16. Thi hvem har lært Herrens sind at kende, så han skulle kunne undervise Ham? Men vi har Kristi sind.
Job 15:8. Es. 40:13. Jer. 23:18. Rom. 11:34.

Daglig Andagt 8
OP